Museo suljettu näyttelyvaihdon vuoksi 10.-25.6.2024.

Helene Schjerfbeckin ja Verner Thomén teoksia Villa Gyllenbergin taidemuseoon

Helene Schjerfbeckin ja Verner Thomén teoksia Villa Gyllenbergin taidemuseoon

Villa Gyllenbergin taidemuseota ylläpitävä Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö on toukokuussa 2024 ostanut kolme uutta teosta kokoelmaansa. Kaksi teoksista, Helene Schjerfbeckin Naisen muotokuva, punaista ja mustaa, n. 1930, öljy kankaalle, sekä Verner Thomén Dora Estlanderin muotokuva, 1910, öljy kankaalle, hankittiin helsinkiläisen Galerie Donnerin kautta. Kolmas teos, Helene Schjerfbeckin Pakeneva kreivitär, 1917, hiili, vesiväri ja guassi paperille ostettiin yksityiskokoelmasta, ja teos on esillä 9.6.2024 asti esillä olevassa Schjerfbeck & muoti - taidetta ja pukuhistoriaa 1880-1950 -näyttelyssä.

"Nämä teokset täydentävät loistavasti taidekokoelmaamme. Naisen muotokuva, punaista ja mustaa on aikanaan kuulunut Ane Gyllenbergille, mutta kulkeutui jo varhain hänen tyttärelleen, jonka perilliset puolestaan luovuttivat teoksen eteenpäin. Olemme todella iloisia saadessamme teoksen takaisin Villa Gyllenbergiin, ja näiden teoshankintojen myötä kokoelmamme Schjerfbeck-teosten lukumäärä nousee 41:een", kertoo museon intendentti Lotta Nylund.

Naisen muotokuva, punaista ja mustaa, sekä Dora Estlanderin muotokuva tulevat esille museossa 26.6.2024 avautuvaan Ajan hengessä - kokoelma Ane Gyllenberg -näyttelyyn. Gyllenbergin omaa kokoelmaa esittelevä näyttely jatkuu 29.9.2024 asti.

Helene Schjerfbeck: Pakeneva kreivitär, 1917, hiili, vesiväri ja guassi paperille, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä.
Helene Schjerfbeck: Pakeneva kreivitär, 1917, hiili, vesiväri ja guassi paperille, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä
Verner Thomé: Dora Estlanderin muotokuva, 1910, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä.
Verner Thomé: Dora Estlanderin muotokuva, 1910, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä.