Museo auki ke-to 12-17 & la-su 11-17. HUOM! Suljettu ke 1.5, hauskaa vappua!

Idän henkisyys 26.4.–13.8.2023

Idän henkisyys 26.4.–13.8.2023

Nykypäivän kiivastahtisen elämän haasteisiin etsitään usein vastauksia joogasta, meditaatiosta, Aasiaan suuntautuvista matkoista sekä Buddhan kuvilla sisustetuista kodeista. Näyttely luo taide- ja kulttuurihistoriallisen katsauksen näihin ’idän henkisyyttä ’ koskeviin mielikuviin 1800-luvun lopulta 1990-luvulle.

Idän uskonnot ovat innoittaneet taiteilijoita keräilemään, matkustamaan, hiljentymään ja etsimään uudenlaisia näkökulmia niin taiteen tekemiseen kuin oman henkisyyden harjoittamiseen. Ilmiötä ovat nostaneet pinnalle muun muassa esoteeriset virtaukset, 1900-luvun alkupuolen tanssi- ja teatteritaide sekä vastakulttuurinen liikehdintä (mm. hippiliike). Miten suomalaiset taiteilijat ovat hyödyntäneet buddhalaisuuteen, hindulaisuuteen ja islamiin liittyviä opetuksia ja kuvastoja taiteessaan?

Näyttely nostaa esiin kiinnostavia teoksia, kiehtovia elämäntarinoita ja esineitä, joissa mielikuvat idän henkisyydestä ovat saaneet elää suomalaisessa taiteessa ja kulttuurissa. Kuvataiteen ohella näyttelyssä on esillä muun muassa lumoavia kuvituksia, historiallista valokuva-aineistoa sekä muun muassa Gustaf Mannerheimin ja Akseli Gallen-Kallelan keräämää uskonnollista esineistöä.

Näyttelyn taiteilijat ovat: Wäinö Aaltonen, Eva Bremer, Carolus Enckell, Akseli Gallen-Kallela, Meri Genetz, Ilona Harima, Werner von Hausen, Outi Heiskanen, Ester Helenius, Rudolf Koivu, Inari Krohn, J. O. Mallander, Ahti Lavonen, Anitra Lucander, Leena Luostarinen, Silja Rantanen, Venny Soldan-Brofeldt, Per Stenius, Carl-Erik Ström, Matti Visanti, Hannu Väisänen ja Jan Kenneth Weckman.

Näyttelyn kuraattorina toimii taiteen- ja uskonnontutkija FT Nina Kokkinen (Donner-instituutti), jonka käynnissä olevaan tutkimusprojektiin se pohjautuu.

Kuva: Yksityiskohta Ilona Hariman teoksesta Pohjoinen tie, 1948, guassi paperille, liimattu vanerille, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön kokoelma.
Valokuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.